Kirjoitukset + projektit

17/03/2019

Nyt on vähän päässyt käymään niin, että on tullut aika pitkä tauko blogin päivittämisestä. Kirjoitukset on vasta puolessa välissä, mutta turha niitä on nyt stressata. Eli päätin purkaa vähän ajatuksia ja jatkaa sivun pitämistä.

Suurin osa projekteista on jäänyt siihen vaiheeseen jossa ne oli kun viimeksi kirjoittelin päivityksiä, mutta osa on kuitenkin saanut hiukan jatkoa. Esimerkiksi käsikonsolin ensimmäinen piirilevyversio on täysin toimiva jälkeenpäin lisättyjen vastuksien ansiosta. Toinen versio meni kiireessä ihan päin mäntyä, ja tein valitettavasti useita huolimattomuusvirheitä suunnittelussa. Esimerkiksi RX- ja TX-väylät oli kytketty ristiin ja akun suojauspiirin maat olivat kytketty väärin päin. RESET-väylä oli myös kytketty väärään pinniin, jonka sai onneksi korjattua mattopuukolla ja hyppykaapeleiden käytöllä. Levyn voi tällä hetkellä ohjelmoida ISP-väylästä, mutta lataus-, suojaus- ja ohjelmointipiirit ei toimi kuten niiden tulisi toimia. CH340G ei jostakin syystä suostu kaikkien korjauksien jälkeenkään ohjelmoimaan piiriä. Voi olla, että piiri vahingoittui kun siirsin sen vanhasta Arduinosta. Tästä kannattaa ottaa opikseen, että kun teet jotain, tee se huolella. Keskity siihen mitä teet ja tee se hyvin. Kun olet valmis, pidä tauko ja tarkista kaikki hyvin huolellisesti. Jos on mahdollisuus, pyydä jotain muuta tarkistamaan tekeleesi. On hyvin luonnollista, ettet huomaa tekemiäsi virheitä.


Maastopyörän hankkimisen jälkeen aloin pohtia myös ajotietokoneen toteutuksia. Nykymarkkinoilla on hyvin kalliita laitteita, joiden ominaisuudet ovat luokkaa navigaattori vuodelta 2006 + normaali polkupyörän ajotietokone. Ei toki kaikki ole ihan näin pelkistettyjä, mutta ainakin laitteisto on samaa mitä ennenkin. Helpoin tapa toteuttaa kyseinen projekti olisi käyttää Linux-pohjaista alustaa, jolloin esimerkiksi OpenStreetMapille ei tarvisi kehittää omia renderöintialgoritmejä. Koko homma olisi itselleni aivan liian haastava, joten jätän sen suosiolla välistä. Tein kuitenkin simppelin 'ajotietokoneen' Arduinolla, joka laskee pyörän nopeuden ja kuljetun matkan. Toteutus on erittäin simppeli, eikä laitteistolta vaadita juuri ollenkaan laskentatehoa.