2D-pelimoottorin siirtäminen Visual Studioon

03/01/2019

Tuli puhetta Discordissa Visual Studion käyttämisestä Arduinon koodaamisesta, joten päätin sitten kokeilla jos sillä olisi helpompi koodata kuin Arduino IDE:llä. Visual Studio osaa ehdottaa muuttujia ja omaa vielä reaaliaikaisen virheentarkistuksen, joten koodaamisen pitäisi olla huomattavasti sulavampaa kuin Arduino IDE:ssä.

Ensimmäiseksi tarvitset Visual Studion. Latasin itse Visual Studio Community 2017. Tarvitset myös Visual Micro -nimisen lisäosan, joka kääntää koodin Arduinolle sopivaksi. Se löytyy täältä: https://marketplace.visualstudio.com/items?itemName=VisualMicro.ArduinoIDEforVisualStudio

Tarvitset myös Arduino IDE:n, jotta Visual Micro löytää oikeat kirjastot ja kääntäjät.

Seuraavaksi täytyy luoda uusi projekti. Uusiin projekteihin pitäisi tulla näkymään Visual C++:n alle Visual Micro, josta löytyy Arduino Project. Ensimmäisellä käyttökerralla joudut määrittämään Arduino IDE:n sijainnin.

Valitse vasemmasta ylälaidasta oikea Arduino-versio, kehitysalusta ja portti. Voit lähettää koodin Arduinolle joko painamalla Start tai F5 (kääntää ja lähettää).
Jos haluat vain kääntää koodin, paina F7.

Ole kuitenkin tarkkana koodin kanssa. Kirjastot eivät saa olla samannimisiä kuin projekti, eikä omia .h tai .cpp tiedostoja kannata lisätä muualta kuin Add code -osiosta. Headereiden lisääminen onnistuu kyllä myös manuaalisesti, mutta header guardit eivät välillä tunnu toimivan täysin oikein.

Voin kyllä kuitenkin sanoa, että vioistaan huolimatta Visual Studio on paljon kätevämpi kuin Arduino IDE.

Projekti löytyy nyt myös GitHubista: https://github.com/Teneppa/openTileEngine